Studijski plan i program | Dopusnica [PDF]
Pod utjecajem brzog razvoja tehnike i tehnologije, postavljeni su vrlo visoki tehnološki standardi na svim područjima, pa tako i u području liječenja i zdravstvene njege bolesnika. Takve složene tehnološke procese potrebno je pratiti dobro razrađenom strategijom odgoja i obrazovanja zdravstvenih radnika, usmjerenom na područja bazičnih znanosti, humanističkih znanosti, te posebnim specijalnim područjima koja se bave uzrocima bolesti i njihovim sprječavanjem, kliničkom slikom, dijagnostikom, vrstama i načinima liječenja te procesima u zdravstvenoj njezi bolesnika.
Međunarodni savjet medicinskih sestara (ICN) definira medicinsku sestru kao osobu koja je završila program osnovnog općeg obrazovanja za medicinske sestre, a nadležni organ zemlje u kojoj je obrazovanje završeno izdaje joj dozvolu za samostalno obavljanje zdravstvene njege. Međunarodna organizacija rada definirala je profesionalnu medicinsku sestru kao osobu koja je obrazovana i osposobljena za obavljanje visoko složenih i odgovornih funkcija s ovlaštenjem da ih samostalno obavlja. (ILO, 1977.).
Osnovna izobrazba u sestrinstvu u Europi i svijetu je formalno priznat program studija, u trajanju od 3 ili 4 godine. Takav studij je temelj za opću sestrinsku praksu, no obrazovanje na specijalnim i složenijim područjima zdravstvene njege zahtjeva nastavak formalnog obrazovanja. Takva specijalizirana znanja mogu se steći samo na posebno organiziranim diplomskim specijalističkim studijima u trajanju od jedne do dvije godine.
Predstojeća reforma zdravstva u Hrvatskoj predviđa: kategorizaciju bolnica, kategorizaciju odjela, uspostavu sustava zdravstvenih standarda, mogućnost izbora različitih vrsta zdravstvenog osiguranja i dr., što će zahtijevati i bitno drugačiji profesionalni profil medicinskih sestara.
Posebna potreba u sustavu zdravstvene zaštite naše zemljej pokazala se za medicinskim sestrama koje imaju znanja iz područja upravljanja ljudskim resursima, organizacije zdravstvene njege, procesa i načina donošenja odluka, komunikacijskih vještina, upravljanja rizicima, poslovne etike i dr. Sestrinstvo kao samostalna profesija, mora obrazovati kadrove koje će u potpunosti samostalno upravljati i organizirati sve procese u zdravstvenoj njezi. Danas u razvijenom svijetu medicinske sestre su članovi upravljačkih tijela u zdravstvenim organizacijama, i zadužene su za organizaciju, upravljanje i kontrolu rada medicinskih sestara, te sudjeluju u svim oblicima planiranja razvoja i donošenja strateški važnih odluka za radnu organizaciju.
Opće informacije
Nositelj studija
Zdravstveno veleučilište u Zagrebu
Naziv studija i stručni naziv
Stručni diplomski studij – Menadžment u sestrinstvu
Trajanje obrazovanja
2 godine ( IV semestra )
Uvjeti upisa
Završen program stručnog studija sestrinstva u trajanju od tri godine. Položen stručni ispit. Znanje engleskog jezika i rada na računalu. Relevantno profesionalno iskustvo je prednost, ali nije uvjet.
Opis zvanja i poslova
Medicinske sestre radit će :
- na poslovima upravljanja i organizacije u području zdravstvene njege u svim segmentima i na svim razinama zdravstvene zaštite
- na poslovima analize, sinteze i evaluacije u svrhu unapređenja ukupnih strateških ciljeva zdravstvene organizacije
- na procjeni potreba zdravstvene organizacije u onom djelu koji se odnosi na sestrinstvo, razvoju najboljih strategija razvoja, utvrđivanju prioriteta, upravljanju, koordiniranju i evaluiranju zdravstvene njege u različitim situacijama i na različitim radnim mjestima
- na poslovima voditelja zaduženih za promjene unutar društvene zajednice u svrhu promicanja zdravlja i najboljih standarda sestrinske prakse
- donosit će odluke vezane uz procese u zdravstvenoj njezi u uobičajenim ali i u nepredviđenim okolnostima ( upravljati situacijama rizika )
Ishodi učenja
- Organizirati i upravljati ljudskim i materijalnim resursima, te sustavima potpore u području zdravstvene njege, primjenjujući poslovni i etički kodeks
- Analizirati, procjenjivati i planirati potrebe bolesnika za zdravstvenom njegom putem različitih skala za procjenu stanja ili kategorizaciju bolesnika
- Analizirati, procjenjivati i planirati potrebne ljudske resurse/broj i kvalifikacijsku strukturu medicinskih sestara, na osnovu iskazanih potreba bolesnika
- Procjenjivati potrebe za učenjem, poučavanje ili supervizijom novo primljenih medicinskih sestara, te drugih medicinskih sestara, prema potrebama bolesnika i zdravstvene radne organizacije
- Analizirati stanje na pojedinim radilištima unutar zdravstvenih radnih organizacija, definirati probleme i razvijati strategiju za njihovo rješavanje putem SWOT analize
- Donositi rutinske odluke, odluke u uvjetima nesigurnosti te odluke u uvjetima rizika u području zdravstvene njege
- Delegirati radne zadatke u području zdravstvene njege
- Upravljati promjenama koristeći Demingov procesni krug kvalitete – PDCA
- Upravljati kvalitetom zdravstvene njege koristeći pri tome procesne krugove kvalitete (krug kvalitete u procesu zdravstvene njege), te indikatore kvalitete za zdravstvenu njegu
- Upravljati vremenom i raspoređivati poslove prema stupnju važnosti i hitnosti
- Rukovoditi sastankom
- Razvijati vještinu kritičkog mišljenja, analize i evaluacije svih procesa u zdravstvenoj njezi
- Sudjelovati u znanstvenim istraživanjima u području organizacije i upravljanja u sestrinstvu
- Poticati razvoj profesije te njezinog identiteta i integriteta
Ostale informacije
Ciljevi obrazovanja
Opći ciljevi:
-Pripremiti studente da sposobno i odgovorno obavljaju funkciju organiziranja i upravljanja u sestrinstvu, zasnovanu na etičkim postavkama, te ga usmjeriti u stalno obnavljanje znanja i praćenje najnovijih dostignuća.
-Osposobiti studenta da obavlja poslove iz područja organizacije i upravljanja na različitim radnim mjestima koja su predviđena razinom obrazovanja. Znanja potrebna za upravljanje i organizaciju potrebno je razvijati kroz stručni i znanstveni rad, kako bi se postigli najviši standardi prakse.
-Osposobiti studenta sa timski rad i suradnju sa svim stručnjacima uključenim u sve oblike organizacije i upravljanja u sustavu zdravstvene zaštite
Student mora dobiti najvišu razinu obrazovanja, integrirana znanja iz teorije i prakse, kako bi se mogao profesionalno razvijati kroz različite oblike cijeloživotnog obrazovanja
Specifični ciljevi:
Kod studenata razvijati:
- specifična znanja, vještine i stavove potrebne za rad u sustavu upravljanja i organizacije u sestrinstvu
- znanja, vještina i stavove za mogućnost dobre procjene potreba zdravstvene organizacije ili njenog posebnog djela/sestrinstva, za izbor najbolje strategije razvoja, upravljanja, koordinacije i evaluacije zdravstvene njege u različitim situacijama, i na različitim radnim mjestima.
- znanja, sposobnosti i stavove potrebne za rad na promjenama unutar društvene zajednice u svrhu promicanja zdravlja i kvalitete zdravstvene njege
- vještinu kritičke analize, sinteze i evaluacije poslova vezanih uz organizaciju i upravljanje
- razvijati sposobnost donošenja odluka u/ ili o postupcima u zdravstvenoj njezi u nepredviđenim okolnostima
- sposobnosti prepoznavanja i određivanja prioriteta kod složenih problema, te pronalaženja mogućih putova za njihovo rješavanje
Mjesta održavanja nastave
Teoretska nastava:
- Zdravstveno veleučilište, Zagreb
- Medicinski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
- Škola narodnog zdravlja ” Andrija Štampar”, Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu
- Ekonomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Praktična nastava:
- KBC Zagreb, Zagreb
- KB Dubrava, Zagreb
- Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje, Zagreb
- Hrvatski zavod za javno zdravstvo, Zagreb
- Zavod za javno zdravstvo grada Zagreba, Zagreb
- Pliva – istraživanje i razvoj d.o.o.,Zagreb
Uvjeti i sredstva za održavanje nastave
Nastava se održava u predavaonicama i kabinetima Zdravstvenog veleučilišta, Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i Škole narodnog zdravlja”Andrija Štampar. U nastavi se koristi multimedijski pristup. Obavezni su 2-3 posjeta ustanovama s najboljim standardima sestrinske prakse u zemlji i inozemstvu.
Načini praćenja uspješnosti izvođenja programa
Evaluacija nastave i evaluacija rada nastavnika prema posebno izrađenim upitnicima koje popunjavaju polaznici studija.