Kreativni procesi u radnoj terapiji
(2)
|
Kratica: KPR6952L
|
Opterećenje: 45(P)
+ 0(S)
+ 0(KL)
+ 0(KI)
+ 0(PK)
+ 0(SK)
+ 0(L)
+ 60(M)
+ 0(PKL)
+ 0(T)
+ 0(K)
|
Nositelji: |
Pred. mr. sc. Dijana Škrbina |
Izvođači: |
Pred. mr. sc. Dijana Škrbina
(
Metodičke vježbe
)
|
Opis predmeta: Uvod u fenomen kreativnosti; tipovi kreativnosti, kriteriji kreativnosti, razvojni stupnjevi kreativnosti, struktura kreativnog
izraza, teorije kreativnosti. Priroda ljudske kreativnosti. Adaptivni kreativni potencijali pojedinca. Profilaktičke i terapijske
dimenzije kreativnosti. Tehnike za unapređenje individualne i grupne kreativnosti. Divergentne igre za poticanje kreativnosti.
Kreativnost i okolina. Kreativne tehnike kao komunikacijske tehnike. Tehničko-tehnološke značajnosti upotreba terapeutskih
sredstava, prikladnih pomagala i sigurno rukovanje njima. Kreativna terapija. Dinamika i specifičnost aplikacije kreativnih
tehnika kod akutnih i kroničnih medicinskih stanja. Interakcija u kreativnom procesu. Strukturiranje kreativnih radionica.
Primjena različitih kreativnih medija u procesu radne terapije. Likovno izražavanje: Osnove likovnog stvaralaštva - izraza.
Razvoj likovnog izražavanja. Likovne tehnike. Kompozicijski elementi. Vizualno i likovno mišljenje. Uvjeti razvoja likovne
kreativnosti. Odrednice likovne ekspresije. Osnova analize likovnog teksta. Govorno-likovni transfer i glazbeno-likovni transfer.
Poticanje i ometanje likovnog stvaralaštva. Osvještavanje procesa likovnog izražavanja i refleksije kroz osobno sudjelovanje
u procesu. Likovna ekspresija u službi komunikacije, učenja, prevencije, dijagnostike i terapije. Korištenja likovnih medija
u procesu radne terapije. Glazba kao kreativni medij: Glazba kao sastavnica svakodnevnog života. Glazba u kontekst kreativnog
susreta (zbližavanje, rad na tijelu, glazbene igre). Utjecaj glazbe na pojedinca. Elementi glazbenog izražavanja. Upotreba
glazbe u situacijama različitih psihofizičkih smetnji (žalost, agresivnost, apatičnost). Glazboterapija (fiziološka ishodišta,
praktična korist, tehnike terapije glazbom, glazbene improvizacije). Metode glazboterapije u odnosu na patologiju, razvojni
stupanj, grupnu dinamiku, socijalne i individualne karakteristike pojedinca. Odabir i upotreba različitih glazbala u radno
terapijskoj intervenciji. Različiti načini upotreba glazbe u procesu radne terapije (pozadina, imaginacija, komunikacija). Čitalačke
aktivnosti i biblioterapija: Čitanje kao psihofizička aktivnost. Vrste čitalačkih aktivnosti. Identifikacija čitateljskih
interesa, potreba i navika. Smjernice za korištenje čitalačkih aktivnosti. Odabir knjižnične građe s obzirom na kronološku
dob (slikovnice, bajke, poezija). Mogućnosti korištenja čitalačkih aktivnosti kod osoba s različitim poteškoćama. Izbor tema
kao pomoć za uključivanje čitalačkih aktivnosti u program radne terapije u odnosu na patologiju, zanimanje i svrhu. Priča
kao kreativni trening i terapija. Biblioterapija. Procesi biblioterapije (identifikacija, projekcija, katarza, uvid). Smjernice
za korištenje biblioterapije u radno-terapijskom procesu. Scenska ekspresija i psihodrama: Dramske aktivnosti u užem i
širem smislu. Osnovne smjernice i tendencije korištenja scenske ekspresije. Terapeutska i estetsko-odgojna funkcija drame.
Dramsko stvaralaštvo. Vođenje i animiranje scenske aktivnosti. Pojam i uloga improvizacije. Izbor teme i gradiva za scensko
oblikovanje. Simulacija situacija iz svakodnevnog života. Razvijanje govornog izraza, imaginacije, opažanja, izražajnosti,
socijalizaciju kroz scensku ekspresiju. Osnovni elementi psihodrame i tijek psihodrame. Tehnike u psihodrami (zrcaljenje,
dvojnik, zamjena uloga). Socijalizacijski i terapijski efekti dramskih tehnika. Spontanost i kreativnost u psihodrami. Grupna
dinamika u psihodrami. Indikacije i kontraindikacije za psihodramu. Specifičnost primjene dramskih tehnika u procesu radne
terapije sa različitom potrebitom populacijom (osobe s različitim poteškoćama, različite kronološke dobi). Plesna terapija,
simbolizacija tijelom: Nove mogućnosti uporabe tjelesnosti. Motorička kreativnost. Poticanje kreativnosti, upoznavanje i osvještavanje
različitih kvaliteta kretanja. Razvijanje specifičnosti u kretanju pojedinca. Koordinacija i ekspresija tijela. Istraživanje
mogućnosti i izražavanja ritmom i pokretom: od konkretnog ka apstraktnom. Tehnike terapije plesom i pokretom. Praktične plesne
aktivnosti, samoizražavanje kroz pokret. Ples kao mogućnost izražavanja osjećaja. Ples kao mogućnost komunikacije. Korištenje
elemenata plesa i simbolizacije tijelom u radnoj terapiji.
|
Jezici na kojima se održava nastava: - - -
|
Obavezna literatura: |
1. |
Škrbina D. (2009.): Kreativni procesi u radnoj terapiji. Nastavni tekstovi. Zdravstveno veleučilište. Zagreb. |
Preporučena literatura: |
2. |
Stack P. J. (2006.): Art Therapy Activities: A Practical Guide for Teachers, Therapists And Parents (Plastic Comb). Charles
C. Thomas Publisher Ltd. Illinois
|
3. |
Oldfield A., Flower C. (2008.): Music Therapy with Children and Their Families. Jessica Kingsley Publishers; 1 edition |
4. |
Rubin J. A. (2005.): Child Art Therapy. John Wiley&Sons Inc. Canada. |
5. |
Atkinson K., WellsC. (2000.): Creative Therapies - A psychodynamic approach within occupational therapy: A Psychodynamic Approach
Within Occupational Therapy. Nelson Thornes. UK
|
|