Studijski plan i program | Dopusnica [PDF]
Prema preporukama i standardima Svjetske zdravstvene organizacije i Europske zajednice, na svim razinama zdravstvene zaštite potrebne su stručne i obrazovane medicinske sestre.
Sukladno tome hrvatsko zdravstvo treba medicinske sestre koje će vladati elementarnim znanjima i vještinama zdravstvene njege, ali i visokoobrazovane medicinske sestre za rad u području javnog zdravstva.
“Zdravstvena zaštita i njega u javnom zdravstvu je sinteza praktičnog i teoretskog znanja, čiji je glavni cilj promicanje i zaštita zdravlja u zajednici. skrb je usmjerena na obitelj i pojedince u svim razdobljima njihovog životnog ciklusa” (WHO, 1999.).
Tradicionalno se rad medicinskih sestara u zajednici uglavnom svodio na pružanje zdravstvene zaštite i/ili njege bolesnog ili zdravog pojedinca u njihovim obiteljima ili u  domovima zdravlja.
Nasuprot tradicionalnom sestrinstvu, javno zdravstena zaštita sve više medicinske sestre usmjerava na rad u zajednici kao cjelini i na rad s grupama ljudi To ne znači da se gubi uloga rada sa pojedincima i njihovim obiteljima, već da se medicinske sestre sve više uključuju u procjenu potreba ljudi u pogledu zdravstvene njege  kući i pružanju podrške članovima obitelji i prijateljima u razvijenju vještina i znanja , kako bi se sami zaštitili i pružili pomoć drugima.
Aktivnosti uključuju zdravstveno obrazovanje i nadzor, s naglaskom na izgradnju samopouzdanja i samoodređenja pojedinca, obitelji, i zajednice, poučavanje i nadziranje rada drugih zdravstvenih  djelatnika, zbrinjavanje bolesnih, usmjerenost prema  drugim zdravstvenim službama, suradnju i koordinaciju sa socijalnim, ekonomskim i političkim sektorima u zajednici, kao doprinos cjelokupnom društvenom razvoju.
Medicinska sestra u javnom zdravstvu  trebala bi biti zagovornik prava ljudi na zdravlje i zdravstvenu zaštitu, zasnovanog na vrijednostima i principima “zdravlje za sve”:
- Jednakost – aktivan rad na izjednačavanju je suština “zdravlja za sve”
 - Duboki osjećaj za etiku – podržavanje odluka koje utječu na zdravlje pojedinca, zajednice i ukupnog stanovništva
 - Aktivno uključivanje ljudi u sve oblike zdravstvene zaštite
 - Unapređenje zdravlje i sprečavanje bolesti
 - Zadovoljavanje osnovnih potreba zajednice
 - međusektorska suradnja – aktivan timski rad sa zdravstvenim i svim ostalim sektorima
 - Međunarodna suradnja – osiguravanje zaštite okoline i uvjeta za zdrav život
 
Diplomski studij za medicinske sestre u području javnog zdravstva nakon završenog dodiplomskog studija u trajanju od tri godine, u zemljama EU se smatra najvišom stručnom razinom obrazovanja, koje omogućavaju potpuno samostalan rad u okviru dogovorenih kompetencija ( Zakon o sestrinstvu / 2004).
Opće informacije
Nositelj studija
Zdravstveno veleučilište u Zagrebu
Naziv studija i stručni naziv
Stručni diplomski studij “Javno zdravstvo”, Diplomirana medicinska sestra
Trajanje obrazovanja
2 godine ( IV semestra )
- Prva godina specijalističkog diplomskog studija javnog zdravstva sadrži predmete u trajanju 60 ECTS boda, koji završavaju pojedinačnim ispitima. Program nastave prve godine uključuje nastavne jedinice (predmete) u iznosu od 48 ECTS bodova koje student obavezno upisuje, te 12 ECTS bodova po izboru studenta.
 - Druga godina studija traje jednu školsku godinu 60 ECTS bodova. Student je obvezan upisati predmete po izboru u iznosu 12 ECTS bodova, te obavezne predmete u trajanju od 33 ECTS boda.
 
Studij završava polaganjem svih ispita iz programom predviđenih predmeta i izbornih predmeta, izradom i predajom pisanog stručnog diplomskog rada u trajanju od 15 ECTS bodova, te završnim ispitom koji uključuje obranu stručnog diplomskog rada.
Uvjeti upisa
Završen dodiplomski studij sestrinstva u trajanju 3.god.  ili  završen dodiplomski studij sestrinstva u trajanju 2.god. i završen četvorogodišnji sveučilišni studij.
Opis zvanja i poslova
Diplomirane medicinske sestre nakon završenog studija će moći:
- Procjenjivati, planirati i provoditi sustavnu, evaluiranu i kontroliranu zdravstvenu njegu usmjerenu na zadovoljavanje zdravstvenih potreba zdravog i bolesnog pojedinca, obitelji i zajednice u cjelini
 - Odgovorno zastupati i razvijati osobno mišljenje i donositi odluke sukladno dogovorenim kompetencijama
 - Kvalitetno analizirati određene javno zdravstvene probleme i djelovati u skladu s najvišim standardima sestrinske prakse
 - Razvijati kritičko mišljenje
 - Koristiti u potpunosti informatičku tehnologiju
 - Organizirati i upravljati zdravstvenom njegom u području javnog zdravstva
 - Unapređivati intersektorsku suradnju
 
Kompetencije diplomiranih medicinskih sestara
- Nadziranje i upravljanje kvantitetom i kvalitetom zdravstvene njege
 - Unapređivanje profesionalnih kompetencija na makro razini
 - Procjena, prikuoljanje, analiza, interpretacija i predstavljanje podataka
 - Planiranje zdravstvene njege / standardi prakse, standardi procesa, standardi cilja
 - Provođenje zdravstvene njege _ osnovne i specijalne njege
 - Izvještavanje i dokumentiranje provedene zdravstvene njege na mikro i makro razini
 - Promicanje zdravlja i zdravstvenog obrazovanja
 - Analiza stanja zdravlja sa svrhom identifikacije javno zdravstvenih problema
 - Istraživanje javno zdravstvenih problema , utvrđivanje faktora rizika, procjena potreba
 - Informiranje, poučavanje i osnaživanje ljudi u traženju prava u području zdravstvene zaštite
 - Pokretanje svih raspoloživih resursa sa svrhom identifikacije i rješavanja javno zdravstvenih problema
 - Pomoć ljudima u povezivanju sa institucijama zdravstvene zaštite
 - Unapređivanje pravne regulative u svrhu zaštite zdravlja
 
Ishodi učenja
- Prikupiti, identificirati i procijeniti vodeće javnozdravstvene probleme u zajednici kao i dovesti u vezu uzroke i posljedice utjecaja ponašanja ljudi i okoline na pojavnost bolesti.
 - Povezati javnozdravstvene informacije i podatke, analizirati i interpretirati rezultate o zdravstvenom stanju pojedinca i/ili populacije (epidemiologija i zdravstveni indikatori).
 - Opisati koncept promicanja zdravlja pojedinca i njegove okoline te primjenu salutogeneze uintegralnom pristupu kroz aktivnosti medicinske sestre.
 - Planirati sestrinsku intervenciju uvažavajući rezultate istraživačkog rada uz primjenu metodike izbjegavanja etičkih problema u sestrinskim istraživanjima.
 - Prikupiti podatke, izračunati i koristiti antropometrijske metode za ocjenu stanja uhranjenosti te organizirati odgovarajuću nutritivnu skrb ovisno zdravstvenom stanju i životnoj dobi.
 - Objasniti i vrednovati potrebu međuprofesionalne i intersektorske suradnje u promicanju zdravlja te značaj medicinske sestre u prevenciji bolesti, liječenju i rehabilitaciji u zajednici.
 - Opisati utjecaj zdravstvene politike s osnovama ekonomike na organizaciju sestrinskih djelatnosti u zajednici i javnom zdravstvu.
 - Prikazati modele i izvore financiranja zdravstvene zaštite, i interpretirati osnovne vrste ekonomskih analiza u zdravstvenom sustavu (cost-effectiveness analize i operativne sestrinske procedure i drugo).
 - Integrirati etičke norme i načela u sestrinske skrbi korisnika u zajednici i javnom zdravstvu.
 - Razlikovati vrste grupa, definirati različite stilove vođenja grupe i primijeniti grupni rad sestrinske skrbi u javnozdravstvenim preventivnim programima.
 - Definirati osnove iz odnosa s javnošću, razlikovati komunikacijske procese i dati primjer internog i kriznog komuniciranja.
 - Povezati organizaciju pružanja zdravstvene njege u djelatnostima sustava socijalne zaštite.
 - Predložiti organizaciju pružanja zdravstvene njege ovisno o lokalnoj sredini i vrsti korisnika/populacije.
 - Izgraditi, normirati i uspostaviti kontrolne mehanizme mjerenja kvalitete zdravstvene njege u zajednici i javnom zdravstvu.
 - Dati primjer javnozdravstvene akcije s ciljem rješavanja konkretnog problema i/ili podizanja i razvoja ekološke svijesti.
 
Ostale informacije
Opći ciljevi
Naučiti studente:
- kako analizirati stanje zdravlja sa ciljem identifikacije javno zdravstvenih problema
 - kako istražiti javno zdravstveni problem, utvrditi faktore rizika, procjeniti potrebe za zdravstvenom njegom i postaviti dijagnozu
 - kako informirati, poučiti i osnažiti ljude u traženju svojih prava u području zdravstvene zaštite
 - kako pokrenuti sve raspoložive resurse sa svrhom identifikacije i rješavanja javno zdravstvenih problema
 - kako pokrenuti sve raspoložive resurse sa svrhom identifikacije i rješavanja javno zdravstvenih problema
 - kako unaprijediti pravnu regulativu u svrhu zaštite zdravlja
 - kako pomoći ljudima u povezivanju sa institucijama zdravstvene zaštite
 - kako evaluirati ciljeve i kako pratiti kvalitetu zdravstvene zaštite
 
Specifični ciljevi
Razvijati kod studenata
- specifična znanja, vještine i stavove potrebne za rad u sustavu javnog zdravstva
 - znanja, vještine i stavove mogućnost dobre procjene potreba populacije za vrstama i oblicima zdravstvene zaštite
 - znanja, sposobnosti i stavove potrebne za rad na promjenama unutar društvene zajednice u cilju promicanja zdravlja i pružanja kvalitetne zdravstvene njege
 - vještine kritičke analize, sinteze i evaluacija svih potreba vezanih uz skrb za pojedinca, obitelj i društvenu zajednicu
 - sposobnost donošenja odluka u /ili o postupcima u nepredviđenim okolnostima
 - sposobnosti prepoznavanja i određivanja složenih problema te pronalaženje smjera rješavanja
 
Mjesta održavanja nastave
- Zdravstveno veleučilište, Zagreb
 - Škola narodnog zdravlja “Andrija Štampar”, Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu
 - Medicinski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
 
Uvjeti i sredstva za održavanje nastave
Nastava će se održavati u predavaonicama i kabinetima Zdravstvenog veleučilišta, Škole narodnog zdravlja “Andrija Štampar”, Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Praktična nastava će se održavati na radilištima zdravstvenih i socijalnih ustanova.
Načini praćenja uspješnosti izvođenja programa
Predviđena je evaluacija nastave i avaluacija rada nastavnika metodom ocjenjivanja pomoću upitnika koji popunjava student.


 



 