Studijski plan i programDopusnica [PDF]

Vizija

Prijediplomski stručni studij radne terapije usmjeren je na izobrazbu stručnjakinja i stručnjaka koji svojom ekspertizom, inovativnošću i okupacijskom perspektivom doprinose ostvarivanju ravnopravnog sudjelovanja svih osoba u svakodnevnim aktivnostima, životu zajednice i okupacijskim ulogama.

Studij osnažuje studente da, kao budući terapeuti, zagovaraju okupacijsku pravdu i smanjenje nejednakosti kroz uklanjanje prepreka te uspostavljanje jednakih prilika za sve ljude da ostvare svoj puni potencijal putem aktivnog i smislenog sudjelovanja u obiteljskim, društvenim, profesionalnim i javnim ulogama i područjima života.

Na taj način oblikujemo društvo u kojem su aktivno sudjelovanje u životnim okupacijama te njihova uloga u očuvanju zdravlja i dobrobiti dostupni svima.

Misija

Naša je misija obrazovati radne terapeute koji:

  • posjeduju čvrsto znanstveno i praktično strukovno znanje, utemeljeno na stalnoj integraciji senzorno-motoričkih i psihosocijalnih dimenzija osobe u kontekstu njezinih važnih životnih aktivnosti i okružja;
  • primjenjuju okupacijski pristup kao središnji okvir svoje profesije, promovirajući aktivno sudjelovanje, zdravlje i kvalitetu života korisnika;
  • djeluju u interdisciplinarnim timovima te preuzimaju značajnu ulogu u prevenciji, rehabilitaciji i osnaživanju pojedinaca, zajednica i sustava;
  • razvijaju profesionalne kompetencije u skladu s međunarodnim standardima (WFOT, ENOTHE), osiguravajući mobilnost, profesionalnu prepoznatljivost i kontinuitet obrazovanja.

Opis studija

Stručni prijediplomski studij radne terapije temelji se na suvremenim teorijskim i praktičnim znanjima koja povezuju biomedicinske, psihološke, sociološke i okupacijske znanosti. Program osposobljava studente za razumijevanje i primjenu principa radne terapije u kontekstu svakodnevnih aktivnosti, uzimajući u obzir osobu, njeno okružje i značajne životne uloge.

Studij je član Europske mreže za visoko obrazovanje u radnoj terapiji (ENOTHE) od 1998. godine, čime je aktivno uključen u europske procese harmonizacije obrazovanja, razmjenu nastavnika i studenata te zajednički razvoj kurikuluma. Program je u potpunosti akreditiran od strane Svjetske federacije radnih terapeuta (WFOT) 2023. godine, čime je potvrđena njegova usklađenost s međunarodnim standardima i prepoznatljivost kvalifikacije u svijetu.

Okupacijski pristup i filozofija studija

U središtu obrazovanja radnih terapeuta nalazi se okupacijski pristup, koji polazi od razumijevanja čovjeka kroz svakodnevne aktivnosti (okupacije) i značenje koje one imaju u njegovom/njezinom životu.  Studenti uče kako koristiti okupaciju kao temeljni terapijski alat u promicanju zdravlja, prevenciji bolesti te osnaživanju osoba i zajednica za aktivno i smisleno sudjelovanje u životu.

Poseban se naglasak stavlja na:

  • okupacijsku participaciju kao sredstvo i cilj terapije,
  • praćenje i evaluaciju funkcionalne izvedbe,
  • praksu temeljenu na dokazima (evidence-based practice),
  • kritičko promišljanje i profesionalnu etiku,
  • te razvoj samorefleksije i profesionalnog identiteta budućih terapeuta.

Kompetencije studenata

Završetkom studija, studenti stječu kompetencije koje im omogućuju:

  • upravljanje cijelim radnoterapijskim procesom: procjenu, planiranje i provedbu radnoterapijskih intervencija u različitim kontekstima (zdravstvo, socijalna skrb, obrazovanje, zajednica, privatna praksa),
  • interdisciplinarnu suradnju i timski rad,
  • korištenje znanstvenih dokaza u kliničkom odlučivanju,
  • sudjelovanje u edukaciji, promociji zdravlja i razvoju struke,
  • te cjeloživotno učenje i istraživački pristup profesionalnom razvoju.

Sukladnost programa sa Europskim i Svjetskim standardima

Nastavni plan oblikovan je u skladu s Minimalnim standardima Svjetske federacije radnih terapeuta (WFOT) te se stalno usklađuje s Tuning Educational Standards koje razvija Europska mreža za visoko obrazovanje u radnoj terapiji (ENOTHE).
Na taj se način osigurava usklađenost hrvatskog programa s europskim i međunarodnim kriterijima kvalitete, akademska i profesionalna mobilnost studenata te globalna prepoznatljivost kvalifikacije.

Program stručnog prijediplomskog Studija radne terapije  prošao je postupak akreditacije i priznavanja od strane Svjetske organizacije radnih terapeuta (World Federation of Occupational Therapists, WFOT). Dobivanjem WFOT-ove akreditacije, studijski program službeno ispunjava međunarodne standarde kvalitete obrazovanja radnih terapeuta, što našim studentima i budućim stručnjacima omogućava:

  • međunarodnu prepoznatljivost kvalifikacije
  • obrazovanje usklađeno s međunarodnim kompetencijama i etičkim načelima struke
  • lakšu mobilnost i profesionalno priznanje u cijelom svijetu,
  • pristup globalnoj mreži znanja, istraživanja i prakse radne terapije.

Povijesni razvoj studija i međunarodna suradnja

Radna terapija u Hrvatskoj ima tradiciju dugu više od stoljeća, a sustavna edukacija radnih terapeuta započinje 1986. godine u okviru tadašnje Više medicinske škole Sveučilišta u Zagrebu. Od 1999. godine program se razvija kao trogodišnji studij u skladu s europskim standardima, a od 2005. djeluje u okviru Zdravstvenog veleučilišta u Zagrebu.

Suradnja s partnerskim visokoškolskim institucijama u Europi omogućuje studentima i nastavnicima sudjelovanje u Erasmus+ programima razmjene, međunarodnim projektima i stručnim skupovima, čime se potiče razmjena znanja i razvoj suvremene radnoterapijske prakse. Studij također njeguje dugogodišnju uspješnu suradnju s nacionalnom strukovnom organizacijom – Hrvatskom komorom zdravstvenih radnika, Strukovnim razredom za djelatnost radne terapije – na temama koje se odnose na obrazovanje radnih terapeuta te praćenje trajnog stručnog usavršavanja stručnjaka angažiranih kao suradnici u kliničkoj nastavi na studiju.

S obzirom na brz i dinamičan razvoj struke u svijetu, kao i na rastuće potrebe društva za stručnjacima s naprednim kompetencijama, budući razvoj studija usmjeren je prema uspostavi diplomskih i poslijediplomskih programa radne terapije. Time će se osigurati kontinuitet obrazovanja, razvoj znanstveno-istraživačke i pedagoške djelatnosti te jačanje profesionalne uloge radnog terapeuta u nacionalnom i međunarodnom kontekstu.

Opće informacije

Nositelj studija Zdravstveno veleučilište u Zagrebu

Naziv studija i stručni naziv Stručni prijediplomski studij radne terapije / Baccalaureus radne terapije

Trajanje obrazovanja 3 godine (VI semestara)

Uvjeti upisa Završena srednja škola u trajanju od četiri godine, dokaz o nepostojanju kontraindikacija za izabrano zanimanje i razredbeni postupak, koji se provodi sukladno odluci Stručnog vijeća Zdravstvenog veleučilišta.  

Opis zvanja i poslova

Radno terapijski proces

Filozofija radne terapije počiva na činjenici da tjelesno, psihičko i socio-kulturno ograničavanje osobe u samostalnom obavljanju njenih svakodnevnih aktivnosti dovodi do zdravstvenih problema, te smanjuje kvalitetu života osobe, a samim time i njeno zadovoljstvo.

  • Radno-terapijska procjena
    • procjena aktivnosti svakodnevnog života (samozbrinjavanja, produktivnosti i razonode)
    • procjena sposobnosti (komponenti) izvođenja aktivnosti: motoričkih, senzoričkih, psiho-socijalnih
    • procjena okolinskim faktora (konteksta aktivnosti)
  • Planiranje radno terapijske intervencije
  • Radno-terapijska intervencija
    • uvježbavanje aktivnosti osobne njege: hranjenja, oblačenja, higijene,.
    • izrada sitnih ortotskih pomagala za hranjenje, češljanje, pisanje, oblačenje čarapa i uvježbavanje upotrebe istih
    • uvježbavanje transfera sa/bez klizne daske: kolica-krevet/stolica/WC-školjka/kada/auto
    • uzimanje mjera za ortopedska pomagala: invalidska kolica/štap/štake/hodalice
    • uvježbavanje upotrebe ortopedskih pomagala u domu i izvan njega
    • uvježbavanje upotrebe proteza i ortoza
    • izrada udlaga iz visoko i nisko temperaturnih materijala
    • preporuka za prilagodbu životnog prostora (doma, radnog mjesta,.)
    • treniranje aktivnosti u zajednici; rukovanje novcem, kupovanje, korištenje javnog prijevoza
    • uvježbavanje senzo-motoričkih aktivnosti upotrebom didaktičkih pomagala
    • uvježbavanje kognitivnih komponenti (učenja, pamćenja, rješavanja problema, pažnje,.)
    • uvježbavanje interakcije/komunikacije sa društvenom okolinom na prikladan način
    • primjena neuro-razvojne radne terapije: Neurofacilitacijska terapija, senzorička integracija, .
    • razvoj interesa i vještina
    • uvježbavanje izvršavanja radnih zadataka,
    • pomoć pri planiranju vremena nakon umirovljenja
    • podučavanje o aktivnostima brige za članove obitelji i bližnje
    • upućivanje o racionalnom korištenju energije (planiranje, nošenje sa stresom)
    • edukacija o mehanici tijela i ergonomskim uputama pri obavljanju aktivnosti svakodnevnog života
    • edukacija članova obitelji
    • poticanje aktivnosti koje promiču usvajanje zdravih životnih navika
    • grupna radna terapija
    • korištenje tehnika opuštanja
    • upotreba kreativnih aktivnosti u terapijske svrhe (igra, glazba, drama, biblioterapija, likovnost,.)
  • evaluacija radno terapijske intervencije
  • koordinacija i timski rad
  • vođenje dokumentacije
  • provođenje istraživanja

Radna mjesta

RADNA MJESTA NA KOJIMA SE PRVOSTUPNICI RADNE TERAPIJE PO ZAVRŠETKU PREDDIPLOMSKOG STRUČNOG STUDIJA MOGU ZAPOSLITI

Prvostupnice/prvostupnici (baccaleurea/bacalaureus) radne terapije (bacc.therap.occup.) osposobljeni su za rad na radnim mjestima u sustavu zdravstvene skrbi, sustavu socijalne Skrbi i sustavu obrazovanja. Prema čl. 39 Zakona o djelatnostima u zdravstvu, djelatnost radne terapije obavlja se na svim razinama zdravstvene zaštite, izvan sustava zdravstvene zaštite te u ustanovama socijalne skrbi pod uvjetom da su upisani u registar Komore zdravstvenih radnika i posjeduju važeće Odobrenje za samostalan rad. Komora izdaje odobrenje za samostalan rad prvostupniku radne terapije, nakon obavljenog pripravničkog staža, kako bi pripravnik stekao znanja, kompetencije i vještine potrebne za samostalan rad.

Područja zapošljavanja/radna mjesta prvostupnica/prvostupnika radne terapije:

  • Klinički bolnički centar
  • Specijalna bolnica za rehabilitaciju
  • Centar za rehabilitaciju
  • Dnevni centar za rehabilitaciju djece i mladeži
  • Klinika za dječje bolesti
  • Dom umirovljenika
  • Dom za starije i nemoćne
  • Psihijatrijska bolnica
  • Centar za izradu ortotskih i protetskih pomagala
  • Udruge i savezi udruga osoba s različitim zdravstvenim teškoćama
  • Centar za autizam
  • Stambene zajednice u okviru centara
  • Dnevni centri
  • Centri za ranu intervenciju
  • Dječji vrtić
  • Privatna praksa

Ishodi učenja

  • integrirati radnoterapijske teorije i pristupe u radnoterapijsku praksu
  • razumjeti utjecaj različitih socijalnih i kulturnih čimbenika u radnoterapijskom procesu
  • integrirati znanje i vještine iz društvenih i biomedicinskih disciplina u donošenju odluka o provođenju radnoterapijske prakse
  • procijeniti sposobnosti klijenta za sudjelovanje u svakodnevnim okupacijama
  • demonstrirati komunikacijske vještine u suradnji s klijentom i osiguranju kvalitete u timskom radu
  • objasniti odnose između teorije, prakse i istraživanja
  • demonstrirati razumijevanje osnovnih elemenata u istraživačkom procesu
  • integrirati podatke, kliničku prosudbu, klijentove prioritete u planiranju i evaluaciji ciljeva radnoterapijskog procesa
  • na etičan način sakupljati, dokumentirati i prosljeđivati podatke o klijentu i obitelji
  • demonstrirati vještine u korištenju tehnologije, informatičkog sustava u provođenju procesa radne terapije
  • pridržavati se etičkih standarda vezano uz sigurnost pacijenta, povjerljivost podataka i pacijentovo pravo na privatnost
  • Primjenjivati tehnologiju ovisno potrebama u provođenju radno terapijskog procesa
  • definirati status, reguliranost i ulogu radno terapijske profesije
  • koristiti etičke principe u provođenju radno terapijskog procesa
  • koristiti komunikacijske vještine u intervencijama s obitelji, te s ostalim članovima tima
  • prepoznati rizične čimbenike koji utječu na obavljanje svakodnevnih okupacija pojedinca i obitelji u zajednici
  • definirati ljudske potrebe prema različitim okupacijskim teorijama
  • definirati ciljeve i intervencije
  • planirati, provoditi i evaluirati radno terapijski proces
  • provoditi radnu terapiju prema holističkim principima
  • provoditi klijentu usmjerenu radnu terapiju zasnovanu na dokazima
  • provoditi radnoterapijsku edukaciju pacijenta i obitelji
  • organizirati provođenje radnoterapijskog procesa i evaluirati ishode
  • razvijati kliničko rasuđivanje
  • razvijati profesionalno rasuđivanje i primjenu prakse temeljene na dokazima
  • opisati građu i funkciju ljudskog tijela

 

Ostale informacije

Ciljevi obrazovanja

Nastavni program Studija radne terapije ima za cilj teoretski i praktično obrazovati studente za samostalan rad pri zdravstvenim i socijalnim ustanovama, te u domu/zajednici u kojoj klijent živi. Studijski program pruža uvid u koncepte radne terapije, uz naglasak na holistički pristup u provedbi radne terapije. Program Studija radne terapije pruža mogućnost usvajanja znanja i vještina vezanih uz provedbu radno-terapijskog procesa, koji uključuje radno-terapijsku procjenu, planiranje i provedbu radno-terapijske intervencije i evaluaciju. Integracija stečenog znanja na Studiju radne terapije treba omogućiti studentu da po završetku studija:

  • Shvati prirodu i uzroke nemogućnosti aktivnog sudjelovanja klijenta u svakodnevnim životnim aktivnostima (okupacijama)
  • Donosi profesionalnu prosudbu u određivanju ciljeva, metoda i ishoda terapije
  • Izabire i analizira postupke intervencije koristeći i prilagođavajući aktivnosti
  • Provodi intervenciju na siguran i učinkovit način
  • Provodi istraživanja u području radne terapije
  • Koristi stručnu literaturu i primjenjuje stečeno znanje
  • Aktivno surađuje sa klijentom, obitelji i drugim stručnjacima u interdisciplinarnom timu

Mjesta održavanja nastave Zdravstveno veleučilište, Mlinarska cesta 38, Ksaver 209, opće i specijalne bolnice i instituti, rehabilitacijske i socijalne ustanove, te udruge osoba s onesposobljenjem. Uvjeti i sredstva za održavanje nastave Uvjeti za ostvarenje teorijske nastave: Učionica s klasičnom i suvremenom audio-vizualnom, te multimedijskom opremom

  • računalo s LCD projektorom, pristup Internetu
  • grafoskop, dijaprojektor
  • televizor, video i DVD player
  • bijela i zelena ploča s priborom za pisanje
  • flip-charts

Informatička učionica s potrebnom opremom za najviše dva studenta na jedno računalo, te potrebnim tekstualnim, grafičkim, audio-, multimedijskim, simulacijskim i komunikacijskim softverima. Knjižnica – informacijsko središte (potrebna stručna i opća literatura iz medicinsko-socijalnih znanosti; redovna opskrba s najmanje 3 svjetska stručna časopisa iz područja radne terapije)

Načini praćenja uspješnosti izvođenja programa Izvedba programa prati se putem anonimne ankete o kvaliteti organizacije nastave, sadržaja predmeta, radu predavača i voditelja vježbi. Ocjenjuje se izlaganje sadržaja, pripremljenost nastavnika i suradnika, jasnoća izlaganja, količina novih sadržaja i ostale dimenzije sadržaja. Administrativno se uspoređuje plan i njegovo izvršenje kao i broj studenata koji pohađaju predavanje i vježbe.

Evaluacija se provodi dva puta u akademskoj godini: na kraju svakog semestra za jednosemestralne kolegije, odnosno na kraju akademske godine za dvosemestralne kolegije, prije ispitnih rokova. Evaluaciju provodi Povjerenstvo za evaluaciju nastave. Rezultate evaluacije nastavnici i suradnici dobivaju nakon ispitnih rokova u obliku prosječnih vrijednosti za svaku česticu u upitniku. Osim nastave, studenti jednom godišnje evaluiraju i opće uvjete studiranja; opremljenost veleučilišta, organizacija nastave i ispita, te rad tajništva i studentske referade.

Uvjeti upisa u višu godinu

Za upis u drugu godinu studija potrebno je imati ostvaren 55 ECTS bod postignut iz kolegija prve godine. Za upis u treću godinu studija na potrebno je imati ostvareno 115 ECTS bodova. Za upis u treću godinu studija potrebno je položiti sve ispite sa prve godine studija. Dio kolegija s druge godine studija mogu upisati studenti koji su ostvarili najmanje 35 ECTS bodova, pritom student može upisati kolegije u ukupnom iznosu po 15 ECTS bodova po semestru s više godine studija. Dio kolegija s treće godine studija mogu upisati studenti koji su ostvarili najmanje 95 ECTS bodova, pritom student može upisati kolegije u ukupnom iznosu po 15 ECTS bodova po semestru s više godine studija. Za upis dijela kolegija s treće godine studija potrebno je položiti sve ispite sa prve godine studija.

Vrh stranice